توجه : تمامی مطالب این سایت توسط ربات از طریق نتایج گوگل جمع آوری شده و تمامی مطالب عکس ها و لینک های دانلود برای سایت های دیگر است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    مراحل رشد گیاه گندم تا رسیدن نان سر سفره را به همراه نوع تغییرات آن به ترتیب بنویسید

    1بازدید

    مراحل رشد گیاه گندم تا رسیدن نان سر سفره را به همراه نوع تغییرات آن به ترتیب بنویسید را از سایت تفریح 98 دریافت کنید.

    سوالات درس به درس علوم پنجم ابتدایی

    سوالات درس به درس علوم پنجم ابتدایی

    درس اول علوم پنجم ابتدایی زنگ علوم

    1- در آزمایشی اثر نوع آب (دریا، رودخانه و محلول قندی) در رشد گیاه را اثبات کنید.

    2 –  می خواهیم بدانیم که یخ در ظرف پلاستیکی دیرتر آب می شود یا در ظرف فلزی؟

    – یک فرضیه بسازید.
    – کدام مورد را مورد آزمایش قرار می دهیم؟
    – کدام مورد را تغییر می دهیم؟

    3 – می خواهیم ببینیم که شکر در قهوه ی داغ سریع تر حل می شود یا در قهوه ی ولرم؟

    – یک فرضیه بسازید.
    – کدام مورد را مورد آزمایش قرار دهیم؟
    – کدام مورد را تغییر دهیم؟

    آموزش درس 1 علوم پنجم ابتدایی

    درس دوم علوم پنجم ابتدایی ماده تغییر می کند

    1-تعریف کنید.
    – تغییر شیمیایی
    – تغییر فیزیکی

    2 – مراحل رشد گیاه گندم تا رسیدن نان سر سفره را به همراه نوع تغییرات آن به ترتیب بنویسید.

    3 – در هنگام روشن شدن شمع، تغییرات شیمیایی و فیزیکی که در شمع صورت می گیرد را بنویسید.

    4 – از نظر نوع تغییرات، چه تفاوتی بین حل کردن یک حبه قند در چای و سوزاندن قند روی شعله ی زیاد وجود دارد؟

    5- چرخه ی آب را بکشید و تمام مراحلش را نام گذاری کنید.

    آموزش درس 2 علوم پنجم ابتدایی

    درس 3 علوم پنجم ابتدایی رنگین کمان

    1-تعریف کنید.
    – منشور
    – ذره بین
    – کانون عدسی

    2 – چطور می توانیم در منزل ذره بین درست کنیم؟

    3 – انواع روش های ساختن رنگین کمان را بنویسید.

    4 – در چه لوازمی از عدسی استفاده شده است؟ چهار مورد نام ببرید.

    5 – چرا در جواهرفروشی و ساعت سازی ها از عدسی استفاده می کنند؟

    6 – ذره بین ها معمولا از چه جنسی ساخته می شوند؟ چرا؟

    7 – چرا همیشه در ظهرهای تابستان پشت فواره های بلند آب در میدان شهر، رنگین کمان می بینیم.

    8 – نحوه ی تشکیل رنگین کمان در آسمان را توضیح دهید.

    آموزش درس 3 علوم پنجم ابتدایی

    درس 4 علوم پنجم ابتدایی برگی از تاریخ زمین

    1-تعریف کنید
    – فسیل

    2 – احتمال تشکیل فسیل از کدام قسمت جانداران بیش تر است؟

    3 – مراحل تشکیل فسیل در دریا را بنویسید.

    4 – از فسیل ردپای جانوران در بین سنگ ها به چه نکاتی از جانور پی می بریم؟

    5 – بین اسب و کوسه کدام یک شرایط بهتری برای فسیل شدن دارد؟ چرا؟

    6 – فسیل ماهی پیدا شده در تبریز چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

    7- از شکل آرواره و دندان های فسیل یک دایناسور چه موضوعاتی را می توانید بفهمید؟

    8 – چرا فسیل پیدا شده از حشرات خیلی کم است؟

    آموزش درس 4 علوم پنجم ابتدایی

     درس 5 علوم پنجم ابتدایی حرکت بدن

    1-تعریف کنید
    – مفصل:
    – اسکلت درونی:
    – عصب:

    2- چرا می گویند استخوان یک اندام زنده است؟

    3 – نقش نخاع را در بدن آدمی بنویسید.

    4- وظایف اسکلت درونی بدن را بنویسید.

    5 – چه کارهایی موجب آسیب رسیدن به ستون مهره در دستگاه حرکتی می شود؟

    6 – عوامل مؤثر در سلامت اندام حرکتی بدن را شرح دهید.

    7 – ماهیچه ی جلو و پشت بازو، چه طور سبب حرکت استخوان ساعد می شوند. توضیح دهید؟

    8 – وظیفه ی ماهیچه ها را در بدن آدمی بنویسید.

    9 – ماهیچه ها را به چند دسته، تقسیم می کنند؟ نام ببرید و برای هر گروه دو مثال بزنید.

    10 – چرا می گوییم ماهیچه ی معده غیر ارادی است؟

    آموزش درس 5 علوم پنجم ابتدایی

    درس 6 علوم پنجم ابتدایی چه خبر؟  ١

    1-تعریف کنید
    – عنبیه:
    – شبکیه:
    – نزدیک بینی:

    2 – بخشی از گوش که دقیقاً در پشت پرده ی گوش قرار دارد، چه نام دارد؟ از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

    3 – برای مراقبت از گوش چه کارهایی باید انجام دهیم؟

    4 – نقش سلول های ویژه در شبکیه ی چشم آدمی را بنویسید.

    5- برای حفاظت از چشم چه کارهایی باید انجام داد؟

    6 – در چه زمان هایی از سال باید از عینک آفتابی استفاده کنیم؟

    7 – سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی می کند؟

    آموزش درس 6 علوم پنجم ابتدایی

    درس هفتم علوم پنجم ابتدایی چه خبر؟  2

    1-تعریف کنید
    – عصب چشایی

    2 – چرا باید از خوردن غذا و نوشیدنی خیلی سرد یا خیلی داغ پرهیز کنیم؟

    3 – چرا افراد نابینا برای مطالعه کردن از سر انگشتان خود استفاده می کنند؟

    4 – برای حفاظت از سلامتی پوست چه کارهایی باید انجام داد؟

    5 – کدام بخش دست حساس تر است؟ چرا؟

    6- بوی مواد گوناگون را چگونه احساس می کنیم؟

    7 – چرا وقتی بوی غذای خوشمزه ای را احساس می کنیم بزاق دهانمان بیش تر ترشح می شود به عبارتی آب دهانمان راه می افتد؟

    8 – چرا باید پوستمان چرب باشد؟

    9 – چرا پوست بدن باید مرطوب باشد؟

    10 – انواع گیرنده های مزه های اصلی را در زبان نام ببرید.

    11 – گاهی با عبور فردی از کنار شما بوی عطری که استفاده کرده شما را یاد کسی در گذشته می اندازد که از آن عطر استفاده می کرده است. علت این امر را توضیح دهید.

    12 – مراحل درک طعم غذا را در بدن آدمی به ترتیب شرح دهید.

    13 – چرا وقتی با قاشق غذا می خوریم، مزه ی غذا را می فهمیم ولی مزه ی قاشق را احساس نمی کنیم؟

    14 – چرا وقتی دچار سرماخوردگی همراه با آب ریزش شدید می شوید بوی غذاها را احسای نمی کنید؟

    آموزش درس 7 علوم پنجم ابتدایی

    درس 8 علوم پنجم ابتدایی کارها آسان می شود  ١

    1-تعریف کنید
    – اهرم

    2 – بخش های مختلف اهرم را نام ببرید.

    آموزش درس 8 علوم پنجم ابتدایی

    درس 9 علوم پنجم ابتدایی کارها آسان می شود  2

    1-تعریف کنید
    – ماشین ساده
    – چرخ و محور
    – گوه

    2 – چگونه می توانیم یک وزنه ی 100 کیلویی را تا ارتفاع 20 متری بالا ببریم؟ آیا این کار با سطح شیب دار امکان دارد؟

    3 – چرا کف آشپزخانه ها و حمام ها را کمی شیب دار می سازند؟

    4 – گوه و سطح شیب دار چه تفاوتی با هم دارند؟

    5 – در چه لوازمی از چرخ و محور استفاده می شود؟

    6 – بالا رفتن از کدام کوه راحت تر است؟ دلیل آن را توضیح دهید.

    7- دو وسیله که توسط قرقره کار می کنند را نام ببرید.

    8 – درِ بطریِ آب مثل کدام دسته از ماشین ها کار می کند؟

    9- پیچ اتصال دو صفحه ی آهنی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

    10 – با چه ابزاری می توان تنه ی ضخیم و مقاوم درختی را خرد کرد؟

    آموزش درس 9 علوم پنجم ابتدایی

    درس 10 علوم پنجم ابتدایی خاکِ با ارزش

    1-تعریف کنید
    – گیاخاک
    – هوازدگی سنگ ها
    – فرسایش خاک

    2- نفوذپذیری آب در خاک های شنی و رسی را با ذکر دلیل مقایسه کنید.

    3 – چرا خاک برای کشاورزی مهم است؟

    4 – سه عامل مؤثر در تشکیل خاک را نام ببرید.

    5 – چرا گیاخاک باعث تقویت خاک می شود؟

    6 – عوامل مؤثر در فرسایش خاک را نام برده و از هر کدام دو مثال بزنید.

    7 – به چه علت چرای بی رویه ی دام ها باعث فرسایش خاک می شود؟

    8 – برای جلوگیری از فرسایش خاک در مزارع، کشاورزان چه کارهایی باید انجام دهند؟ 3 مورد بنویسید.

    9 – دو راه جلوگیری از فرسایش خاک در کوهستان را بنویسید.

    آموزش درس 10 علوم پنجم ابتدایی

    درس 11  علوم پنجم ابتدایی بکارید و بخورید

    1- اجزاء تشکیل دهنده ی خاک باغچه را نام ببرید.

    2 – فواید گیاهان را در سطح کره ی زمین نام ببرید؟

    3 – شرایط لازم برای رشد یک دانه را نام ببرید.

    4 – وجود رس فراوان در خاک کشاورزی چه مشکلی برای گیاه به وجود می آورد؟

    5- اگر مواد آلی خاک کشاورزی کم شود چه باید کرد؟

    آموزش درس 11 علوم پنجم ابتدایی

    درس 12 علوم پنجم ابتدایی از ریشه تا برگ

    1-تعریف کنید
    – رگ برگ
    – آوند
    – روزنه
    – تارکشنده

    2- اگر تارهای کشنده ی ریشه آسیب ببیند چه اتفاقی برای گیاه می افتد؟

    3 – اگر زیر و روی برگ را روغن بمالیم بعد از یک روز چه اتفاقی می افتد؟

    4 – وظیفه ریشه را بنویسید؟

    5 – چرا موقع عوض کردن گلدان باید گل را با خاک اطراف ریشه اش به گلدان جدید منتقل کنیم؟

    6 – وقتی انتهای ساقه ی جعفری را درون محلول آب قند بگذارید، برگ های جعفری چه مزه ای پیدا می کند؟

    7 – رضا گل سفیدی را درون لیوانی پر از محلول جوهر قرمز قرار داد. بعد از یک روز چه اتفاقی برای گل رضا می افتد؟

    8 – گیاهان برای رشد به چه موادی نیاز دارند؟

    آموزش درس 12 علوم پنجم ابتدایی

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    از گندم تا نان در گندمزارهای آشتیان+تصاویری از دهه ۵۰ تا کنون

    از گندم تا نان در گندمزارهای آشتیان+تصاویری از دهه ۵۰ تا کنون

    به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وبلاگ بهارستان آشتیان نوشت:کاشت گندم در روستای بهارستان به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و کم آب بیشتر بصورت دیم صورت می گیرد .

     زمینی که برای کشت گندم در نظر گرفته شده می بایست در  اواخر فصل بهار یا اوایل فصل تابستان به منظور تامین مواد غذایی زمین از نور خورشید شخم زده شود که این کار طاقت فرسا توسط گاو و بعد ها الاغ انجام می شده که امروزه تراکتور با خیش یا گاو آهن این کار را سریعتر و بهتر انجام می دهد .

     در فصل پاییز نوبت به کاشت گندم  می رسید که پس از پاشیدن بذر گندم بر روی زمین شخمی که از قبل آماده شده بود مجدد آنرا شخم میزدند تا بذرهای گندم به زیر خاک بروند .

     امروزه این کار نیز توسط تراکتور و دستگاهی به نام ردیف کار صورت می گیرد ، البته بعضی ها نیز از دستگاهی بنام پنجه غازی که آن هم توسط تراکتور کار می کند بذر های گندم را با خاک مخلوط می کنند و استفاده می کنند .

     پس از آن چشم کشاورزان به آسمان دوخته می شود تا باران رحمت الهی در فصل پاییز ببارد و بذر  گندم ها جوانه زده و سر از زیر خاک بیرون بیاورند .

     بعد نوبت بارش برف زمستانی است تا گندم تازه روئیده هم در زیر برف مقاوم تر شود و هم برف باعث شود سرما جوانه ها را از بین نبرد .

     با شروع سال جدید و فصل بهار ، دوباره  نوبت بارش باران بهاری و شستن غبار از چهره  کوه و دشت  می شود . این باران ها علاوه بر طراوت بخشیدن به هوا باعث رشد علف ها و گیاهان و گندم ها نیز می شود .

     باران بهاری و هوای مطبوع و آفتاب داغ  روز های بهاری باعث رشد و قد کشیدن گندم ها شده و بعد نوبت بیرون آمدن سنبل های سبز رنگ گندم ها می شود .

    دیمزار سمت قره زمین

    گندم زار بالا سر دیلی آباد

    زمینهای گندم سمت سبزهاقاچی و چمن بالا

    زمینهای گندم سمت شرشرک

     زمین های گندم دشت خمکار و سرخن قاشی

    زمینهای گندم چمن پایین و کربلایی قناتی

    زمینهای گندم سمت شرشرک

    زمینهای گندم سمت شرشرک

    عکس چمن بالا سال ۱۳۶۰

    دروگرها از سمت چپ به ترتیب

    علی اصغر - اسکندر و فرهاد هادی گل - محمد هادی و نفر سمت راست مهدی هادی گل مدیر وبلاگ

    ***********

    اوایل تابستان رنگ خوشه های گندم به زردی گراییده و کم کم فصل درو و برداشت گندم فرا می رسد .

    داس یا همون دستخاله خودمون

    در قدیم گندم ها را با دست و یا با داس درو می کردند و آنها را دسته دسته روی زمین می گذاشتند و سپس دسته ها را جمع کرده و داخل ظرفی بنام تور یا عبا قرار می دادند و آن را بار الاغ می زدند و به نزدیکی ده ، جایی که قبلا برای انبار کردن خوشه های گندم آماده کرده بودند و به آن خرمن جا می گفتند می آوردند ، البته گاهی نیز این کار را ماشین ها انجام میدادند .

    جاده خراب پایین - عکس ۱۳۹۲

    اصغر آقای مشتی جهان

    عکس حدود  ۱۳۵۸ - باش دوتو

    عکس خانواده محترم علی اکبر کربلایی خدا بیامرز

    که این کارطاقت فرسا در زیر آفتاب داغ و سوزان تابستان و در لابه لای تیغ ها، روزها  و گاهی بیشتر از یک ماه به طول می انجامید .

    زمینی که گندم آن چیده شده بود منبع غذایی خوبی برای چریدن دام ها بود .

    دشت چلپ آب گله ی حاج عبدالله

    پس از اتمام کار درو و جمع آوری تمام گندم ها ، نوبت به کوبیدن آن می رسید .

    چان، آنها که سوار شدن کلی خاطره خوب دارن

    در زمان خیلی قدیم این کار توسط دستگاهی بنام چان که به پشت دو الاغ بسته می شد انجام می گرفت، به این صورت که فردی روی چان می نشست و الاغ ها را هدایت می کرد تا دور خرمن بچرخند و پره های تیز چان باعث می شد خوشه های گندم خرد شده و به کاه تبدیل شوند .

    بعد از آن این کار توسط تراکتور انجام میگرفت و  چند نفر دسته های گندم را به داخل خرمن کوب می ریختند و خرمن کوب نیز که توسط تراکتور با سرعت می چرخید با عث خرد شدن خوشه ها و تبدیل شدن به کاه می شد .

    حاج عبدالله و آقا پژمان در حال کوبیدن گندم

    عکس ۱۳۹۲

    این کار از جمله کارهای سخت و طاقت فرسا بود به دلیل اینکه گرد و غبار و کاه به داخل لباس های افراد می رفت و باعث سوزش می شد و حتما برای زدودن غبار از تن به حمام نیاز بود .

    بعد از کوبیدن خرمن نوبت به مرحله باد دادن آن می رسید که با وسیله ای بنام یاوشین انجام میگرفت ، ناگفته نماند گاهی چند روز بخاطر عدم وزش باد موافق این کار به طول می انجامید.

    قسمت بعدی کار، مخصوص خانم های خانه دار بود هر چند تا اینجای کار هم اکثر اوقات علاوه بر کارهای خانه دوشادوش مردان خود در صحرا و دشت و خرمن جا، مشغول کار بودند .

    آنها با ابزارهایی بنام سرند و غربال ، طی چند مرحله کاه های باقی مانده در دانه های گندم را از آنها جدا کرده و در ظروفی از جنس گلیم به نام جوال  و یا گونی برای حمل به خانه می ریختند .

    بعد آنها را در منزل در مخازنی گلی بنام کندوله انبار می کردند تا در وقت مناسب کاه و سنگ ریزه احتمالی را از آن جدا کرده و به آسیاب ببرند و بعد از تهیه آرد با دستان خود آنرا به نان هایی که بوی آن تا هفت خانه آن سمت تر می رفت تبدیل کنند .

    کندوله های منزل رقیه قربون و آقا رضا ممد ( خدا هردوشون رو بیامرزه) از اهالی روستای بهارستان

      نان محلی - دست پخت مادر عزیزم

    یادش بخیر که هنوز هم مزه آن نان ها زیر دندانم است

    امروزه با مکانیزه شدن کارها چیدن و کوبیدن و جدا کردن دانه های گندم را دستگاهی به نام کمباین انجام می دهد .

    خدا را شاکریم که ما را لحظه ای به خودمان وانگذاشته و همیشه روزی رسان همه ما بوده است .

    انتهای پیام/

    منبع مطلب : www.dana.ir

    مدیر محترم سایت www.dana.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 8 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید