توجه : تمامی مطالب این سایت توسط ربات از طریق نتایج گوگل جمع آوری شده و تمامی مطالب عکس ها و لینک های دانلود برای سایت های دیگر است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان

    1بازدید

    بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان را از سایت تفریح 98 دریافت کنید.

    ایرباس ای۳۸۰

    ایرباس ای۳۸۰

    ایرباس ای۳۸۰، (به انگلیسی: Airbus A380) هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر، چهار موتوره و دو طبقه است که توسط شرکت ایرباس طراحی و ساخته شده‌است. این هواپیما هم‌اکنون بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان به‌شمار می‌آید.

    ساخت ایرباس ای۳۸۰ از ۱۹۹۶ (میلادی) با پروژه‌ای به‌نام ای۳ایکس‌ایکس آغاز شد و از ۱۹۹۸ (میلادی) با نام کنونی شناخته می‌شود.[۳] نخستین پرواز آزمایشی آن در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ (میلادی) از تولوز فرانسه بود. دو سال پس از آن در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ (میلادی) نخستین پرواز بازرگانی آن از سنگاپور به سیدنی، برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد.

    ایرباس ای۳۸۰ توانایی جابجایی شمار زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است. شمار صندلی اندازه استاندارد آن با سه کلاس مسافربری، بیش از ۵۲۵ نفر و برد آن هشت هزار مایل دریایی است. در مدل‌هایی که تنها دارای یک کلاس اقتصادی هستند این گنجایش تا ۸۵۳ نفر نیز قابل گسترش است. علی‌رغم اندازه بزرگ این هواپیما، ای۳۸۰ براساس اندازه‌های معمول و استوانه‌ای شکل، همانند بوئینگ ۷۴۷ ساخته شده و بدنهٔ آن تنها اندکی از بوئینگ ۷۴۷ پهن‌تر است.

    در نمای ظاهری، ای۳۸۰ دارای بال‌هایی است که در قسمت پائین بدنه نصب شده‌اند (Low-Mounted) و اندکی متمایل به عقب هستند و چهار نقطه برای اتصال موتور در آن‌ها پیش‌بینی شده‌است. قسمت ارابهٔ فرود هواپیما ۲۲ چرخ دارد که شیوهٔ جاگذاری آن‌ها مانند چرخ‌های بوئینگ ۷۴۷ و بوئینگ ۷۷۷ است. این نوع طراحی در قسمت ارابهٔ فرود با بیشتر باندهای فرود در فرودگاه‌های بزرگ سازگاری دارد. با وجود مساحت زیاد بال‌های هواپیما، در بیشتر فرودگاه‌های بزرگ با باند پهن، دو هواپیمای ای۳۸۰ می‌توانند از کنار یکدیگر عبور نمایند.

    تاریخچه[ویرایش]

    پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از ورود هواپیمای موفق بوئینگ ۷۴۷ به خدمت، نیاز به ساخت هواپیمایی تازه‌تر و به‌روزتر احساس می‌شد که از پیشرفت‌های عمده در فناوری طراحی، مواد و روش‌های تازه ساخت استفاده نماید. در اوایل دهه ۱۹۹۰ (میلادی)، شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس با طرح ای۳ایکس‌ایکس و بوئینگ با طرح ۷۴۷ایکس و مک‌دانل داگلاس با طرح ام‌دی-۱۲ فعالیت خود را برای ورود به این بازار آغاز کردند. طرح ام‌دی-۱۲ پس از مدتی به علت شکست در بازاریابی توسط مک‌دانل داگلاس کنار گذاشته شد و پس از خریده‌شدن این شرکت توسط بوئینگ در سال ۱۹۹۷ (میلادی) عملاً مک‌دانل داگلاس از دور رقابت‌ها خارج شد.[۴]

    هدف شرکت ایرباس برای پروژه‌ای۳ایکس‌ایکس در ابتدا تولید هواپیمای غول‌پیکر تازه‌ای بود که هزینهٔ عملیاتی آن ۱۵٪ درصد از هزینه‌های عملیاتی بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ کمتر باشد. در همین حال طرح ۷۴۷ایکس شرکت بوئینگ برای رقابت با ایرباس، تغییر هواپیمای ۷۴۷ مدل ۴۰۰ برای افزایش ظرفیت مسافر و کاهش هزینه‌های عملیاتی شود. اما بوئینگ نتوانست توجه شرکت‌های هواپیمایی را به سرمایه‌گذاری جلب کند و در سال ۲۰۰۱ (میلادی) طرح ۷۴۷ را کنار گذاشت.[۴]

    بحران مالی جنوب شرق آسیا در اواخر دهه ۱۹۹۰، شرکت ایرباس را وادار کرد، که طرح ای۳ایکس‌ایکس را به شیوه‌ای تغییر دهد که هزینه‌های عملیاتی آن تا ۲۰٪ درصد کمتر از هزینه‌های عملیاتی بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ باشد تا شرکت‌های هواپیمایی را به سرمایه‌گذاری تشویق کند. طرح نهایی ایرباس منجر به ساخت نخستین هواپیمای مسافربری کاملاً دو طبقه شد. این هواپیما همچنین از برتری‌هایی چون کاهش چشمگیر مصرف سوخت، استفاده از فناوری‌های تازه در ساخت مواد کامپوزیت، پیشرانه‌های مدرن و کاهش هزینه‌های نگهداری، نسبت به هر صندلی، برخوردار بود.[۴]

    طرح ای۳ایکس‌ایکس در نهایت به‌ای۳۸۰ تغییر نام داد. این هواپیما در سال ۲۰۰۲ (میلادی) وارد مرحله تولید و ساخت نخستین نمونه بازرگانی هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ از مه ۲۰۰۴ آغاز شد. نخستین پرواز این هواپیما نیز سپس، با موتورهای رولز-رویس لیمیتد انجام شد و از اواخر سال ۲۰۰۷ وارد خدمت ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی سنگاپور و دیگر شرکت‌های سفارش دهنده شد.[۴]

    مشخصات فنی[ویرایش]

    گونه‌ها[ویرایش]

    ای۳۸۰–۷۰۰[ویرایش]

    نمونهٔ نخستی که با نام ای۳ایکس‌ایکس-۵۰ یا ای۳ایکس‌ایکس-۵۰آر شناخته می‌شد و برای برد پروازی بیشتر، ولی با تعداد مسافر ۴۸۳ نفر پیشنهاد شده بود.

    ای۳۸۰–۸۰۰[ویرایش]

    نمونهٔ نخستی که پیشتر ای۳ایکس‌ایکس-۱۰۰ شناخته می‌شد و نخستین مدل ساخته شده بر پایه جابجایی ۵۵۵ مسافر است.

    ای۳۸۰–۸۰۰سی۷[ویرایش]

    نمونه‌ای که بر پایه جابجایی مسافر و بار بر پایه مدل ای۳۸۰–۸۰۰ پیشنهاد شد و دارای ۷ سکوی جابجایی بار بود.

    ای۳۸۰–۸۰۰سی۱۱[ویرایش]

    نمونه‌ای که بر پایه جابجایی ترکیبی از مسافر و بار پیشنهاد شد و دارای ۱۱ سکوی جابجایی بار بود.

    ای۳۸۰–۸۰۰اف[ویرایش]

    مدلی که در ابتدا به نام ای۳ایکس‌ایکس-۱۰۰اف شناخته می‌شد و بر پایه مدل ای۳۸۰–۸۰۰ برای جابجایی بار در نظر گرفته شده بود و دارای ۲۵ سکو در طبقهٔ فوقانی، ۳۳ سکو در طبقهٔ اصلی و ۱۳ سکوی جابجایی بار در طبقهٔ زیرین بود.

    دارای ظرفیت جابجایی ۵۵۵ مسافر.

    ای۳۸۰–۸۰۰اس[ویرایش]

    مدلی بر پایه ایرباس ای۳۸۰–۸۰۰ است، که برد پروازی در آن، کاهش یافته‌است.

    ای۳۸۰–۹۰۰[ویرایش]

    در ابتدا با نام ای۳ایکس‌ایکس-۲۰۰ شناخته می‌شد و دارای بدنه‌ای کشیده‌تر برای جابجایی ۶۵۶ مسافر است.

    ای۳۸۰–۹۰۰اس[ویرایش]

    مدلی بر پایه ایرباس ای۳۸۰–۹۰۰ است، که برد پروازی در آن، کاهش یافته‌است.

    پیشرانه‌ها[ویرایش]

    این هواپیما توسط چهار دستگاه موتور جت نیرودهی می‌شود که هر یک حداکثر ۷۰٬۰۰۰ پوند نیرو تولید می‌کنند. بسته به نوع سفارش، این هواپیما به موتورهای بریتانیایی رولز-رویس هلدینگ (Rolls-Royce Trent 900) یا موتورهای آمریکایی ساخت شرکت‌های جنرال الکتریک و پرت اند ویتنی (Engine Alliance GP7000) مجهز می‌شوند. به وسیله این موتورها عملیات برخاست می‌تواند در باندی تقریباً به طول ۳ کیلومتر در سطح دریا در دمای ۱۵ درجه بالای صفر با حداکثر وزن انجام پذیرد. هر یک از این موتورها در مقایسه با موتورهای هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ حدود ۷٬۰۰۰ پوند بیشتر قدرت دارند، که البته با توجه به وزن بیشتر هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ که به مراتب از جامبوجت بالاتر است چنین مسئله‌ای طبیعی جلوه می‌کند.

    کابین خلبان[ویرایش]

    هواپیمای ای۳۸۰ دارای کابین خلبان شیشه‌ای و مشابه سایر مدل‌های ایرباس است. اندازه صفحه‌های نمایشگر اطلاعات بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر (۶ تا ۸ اینچ) است. ابزارهای ناوبری تمام اتوماتیک هستند. کابین خلبان ایرباس ای۳۸۰ دارای دوربین نمایش هواپیما از بیرون٫ صفحه کلید و دارای سیستم پیشرفته ناوبری و جهت‌یابی است.

    فرودافزار[ویرایش]

    ارابه‌های فرود این هواپیما شامل ۲۲ چرخ و ساخت شرکت گودریچ است که شامل دوپایه زیر بال هر یک با ۴ چرخ، دوپایه مرکزی زیر بدنه هر بک با ۶ چرخ، و دو چرخ دماغه هواپیما است. این هواپیما می‌تواند دور ۱۸۰ درجه‌ای را در مسافتی به طول ۵۶٫۵ متر انجام دهد، که ۳٫۵ متر از ۶۰ متر استاندارد ابعاد فرودگاه‌ها کمتر است.

    بالاترین سرعت عملیاتی هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ حدود ۱٫۰۶۲ کیلومتر بر ساعت (573 نات) و برد آن هشت هزار مایل دریایی یا پانزده هزار کیلومتر با بیشترین تعداد مسافر است. زمان بارگیری کامل در فرودگاه یا پایانه هوایی مرکزی شامل پیاده کردن مسافران، تمیز کردن محیط داخلی هواپیما، سرویس‌های دیگر و سوار کردن مسافران برای پرواز بعدی حداقل ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

    مشخصات[ویرایش]

    دانستنی‌ها[ویرایش]

    بیشتر فرودگاه‌ها باید دالان‌های عبور مسافرین و بارها را افزایش دهند تا بتوانند شمار زیاد مسافران ای۳۸۰ و بار آن‌ها را جابجا نمایند؛ بنابراین، شمار زیادی از فرودگاه‌های مهم جهان، می‌بایست میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در جهت این بهبودسازی انجام دهند تا امکان فرود ای۳۸۰ فراهم شود. اما مشکلات تأمین بودجه برای این بهینه‌سازی‌ها در برخی فرودگاه‌ها، یک مشکل بسیار جدی برای کاربران ای۳۸۰ پدید خواهد آورد. با توجه به اینکه همه زیرساخت‌های لازم پیش‌از فرود ایرباس ۳۸۰ می‌بایست در فرودگاه‌ها فراهم شده باشد فرودگاه امام‌خمینی تهران در خبری که ۷ مهر ۱۳۹۳ منتشرشد توانست چهل‌ودومین فرودگاه جهان در پذیرش این هواپیما باشد.[۵][۶]

    قسمت درونی ای۳۸۰ دارای یک پیکربندی معمول جهت صندلی‌های مسافران است. دو طبقهٔ بالایی جهت مسافران و طبقهٔ زیرین، جهت جاگذاری اسباب و اثاثیه در نظر گرفته شده‌است. در این هواپیما همچنین مکان‌هایی خاصی برای استراحت، خواب، خرید و تفریح پیش‌بینی شده‌است؛ هر چند بعید به نظر می‌رسد که شرکت‌های هوایی، به دلائل اقتصادی، وجود چنین مکان‌هایی را قبول نمایند.

    کابین و قسمت‌های کنترل پرواز ای۳۸۰ شباهت زیادی به مدل‌های ای۳۳۰ و ای۳۴۰ دارد، بنابراین خلبانان مدل‌های پیشین ایرباس، با اندکی آموزش، به راحتی می‌توانند به درون کابین هواپیمای تازه ایرباس قدم گذارند. از این گذشته، کابین هدایت هواپیما، در مکانی بین طبقهٔ فوقانی و طبقهٔ اصلی واقع شده‌است و در ارتفاعی قرار گرفته‌است که برای خلبانان، قابل قیاس با هواپیماهای کوچکتر است.

    توقف ساخت[ویرایش]

    در فوریه ۲۰۱۹ ایرباس اعلام کرد که قصد دارد ساخت بزرگ‌ترین هواپیمای جهان را به دلیل فروش کمتر از انتظار تا سال ۲۰۲۱ (میلادی) متوقف کند.[۷]

    اپراتورها[ویرایش]

    تاریخ‌های مهم[ویرایش]

    جستارهای وابسته[ویرایش]

    پانویس[ویرایش]

    منابع[ویرایش]

    پیوند به بیرون[ویرایش]

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    با بزرگ ترین هواپیماهای مسافربری جهان آشنا شوید

    با بزرگ ترین هواپیماهای مسافربری جهان آشنا شوید

    بزرگترین هواپیمای دنیا

    اگر بخواهیم تا این قانون و ترتیب را رعایت کنیم به هواپیمای بویینگ ۴۰۰-۷۴۷ می رسیم. یکی از نکاتی که همواره کارشناسان هواپیمایی درباره ی بوئینگ بیان می کنند این است که این شرکت در تکنولوژی بسیار پیشرفته و پیشرو بوده است.

    این صفت بوئینگ هنوز با مدل ۷۴۷ بسیار درگیر است و کار دارد زیرا، مدل چهارم این نسل به نام ۴۰۰-۷۴۷ ساخته شد. این هواپیمای بسیار غول پیکر توانایی این را داشت که با بیش از ۶۰۰ مسافر در سفرهای با کلاس اکنومی تا ۱۴ هزار کیلومتر را بدون توقف و با حداکثر سرعت ۹۸۸ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

    وزن مدل چهارم این هواپیمای بوئینگ به همراه سوخت و باری که با خود حمل می کند به ۴۰۰ تن می رسد. هواپیمای بویینگ ۸-۷۴۷، اما هنوز هم یک مشکلی دارد و آن این است که مصرف سوخت و کوچکی کابین باعث می شد تا ایرلاین ها و مسافران از هواپیمای جدید بوئینگ ۷۴۷ راضی نباشند. پس هواپیمای بویینگ ۷۴۷ جدید از نسل این هواپیما را با نامی متفاوت وارد بازار کردند.

    این هواپیمای بسیار بزرگ ۷۶ متر طول دارد و رکورد بزرگ ترین  هواپیما هواپیمای جهان را از آن خود نموده است. هواپیمای جدید این است که در سال ۲۰۱۲ به پرواز در آمد و وارد بازار شد. می تواند تا ۶۰۰ مسافر را در کلاس اکونومی حمل کند.

    خوشبختانه هواپیماه های بوئینگ در نسخه های قدیمی تر در کشور ما نیز وجود دارند و امکان استفاده از خدمات آنها برای شما وجود دارد. برای جزئیات بیشتر می توانیدشرکت های هواپیمایی ایران را بررسی کنید.

    منبع مطلب : www.eligasht.com

    مدیر محترم سایت www.eligasht.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    معرفی بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا

    معرفی بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا

    وقتی برای اولین بار چیزی به نام هواپیما در دنیا شناخته و مطرح شد، به غیر از هراس هایی که داشت، تنها ابزاری برای سرگرمی و شاید نوعی وسیله مدرن برای قشر پولدار به حساب می آمد. در گذشته کمتر کسی می توانست حتی تصور هواپیماهایی با چند صد نفر مسافر را از ذهن بگذراند. در مقاله بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا با ما همراه باشید تا تعدادی از غول پیکرترین پرنده های آسمان را بهتر بشناسیم.

    بزرگترین هواپیمای دنیا ساخت چه شرکتی است؟

    در پی پیشرفت هایی که تابحال در صنعت هواپیماسازی و حمل و نقل هوایی رخ داده است بشر موفق شده هواپیماهایی بسازد که ظرفیتی تا ۵۰۰ نفر و حتی بیشتر هم فراهم شود، ظرفیتی که شاید حتی در خواب هم از ذهن براردان رایت، نمی گذشت. اما درحلا حاضر نیاز و تقاضای موجود به سمتی رفته است که خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی درخواست های بسیاری دارد و حتی هواپیماهای ۵۰۰ نفره هم عدد کوچکی به نظر می رسند!

    با توجه به اهمیت روز افزون و افزایش استفاده بشر از هواپیماها افراد بسیاری به بهبود هواپیما ها و افزایش کارایی و سیستم های مورد استفاده شان پرداختند تا در حین استفادهT بهترین تجربه از خدمات و تکنولوژی در اختیار مخاطبین قرار بگیرد. اولین هواپیما در خانواده پرنده های غول پیکر هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ سری ۱۰۰ است که در ادامه با معرفی آن با شما همراه خواهیم بود.

    هواپیما بوئینگ ۷۴۷-۱۰۰، اولین هواپیمای غول پیکر دنیا

    اولین پرنده آهنی بزرگ دنیا لقبی است که بوئینگ ۷۴۷ سری ۱۰۰ به خود اختصاص داده. هواپیمایی ۳۳۰ تنی که بیشینه سرعتی ۹۵۵ کیلومتر بر ساعت دارد و بیش از ۵۰۰ مسافر را در شکم خود جای می دهد. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ در ابتدا در مدل های اولیه اش با نام Boing 747-100 شناخته می شد و با چنین ابعادی، کسی حتی فکر بلندشدنش از زمین را هم نمی کرد.

    ابعاد بوئینگ ۷۴۷ نیز بسیار قابل توجه و عظیم است و همین ابعاد بزرگ عملی بودن پرواز با این پرنده آهنی را غیر قابل باور می ساخت. بوئینگ ۷۴۷ دارای طولی ۷۰ متری و بال هایی ۱۹٫۳ متری است که در زمان تولید، انقلابی بزرگ در عرصه صنعت هوایی بود.

    این پرنده در خانواده بوئینگ ها دارای ۴ موتور و دو طبقه است که البته طبقه دوم آن مانند ایرباس ۳۸۰، یک طبقه کامل و مجزا نیست و به نوعی نیم طبقه است. با چنین ویژگی هایی ظرفیت کلی بوئنیگ ۷۴۷ به تعداد دقیق ۵۵۰ نفر می رسد و برد پروازی اش ۹۸۰۰ کیلومتر است.

    بوئینگ فعالیت خود را در ساخت چنین هواپیماهای غول پیکری ادمه داد و در نسل دوم هواپیماهای ۷۴۷ اش، به بودئینگ ۷۴۷-۲۰۰ رسید که به لحاظ ابعاد و تعداد مسافر، تفاوتی با نسل قبلی خود ندارد و تنها ظرفیت بارگیری بیشتر و برد مسافتی ۱۲۰۰۰ کیلومتری دارد. اما در نسل سوم ۷۴۷ تعداد ظرفیت مسافر ها به ۵۶۵ رسید و ده نفر افزایش پیدا کرد. در صورت تمایل پیشنهاد می کنیم در مقاله بهترین شرکت های هواپیمایی ایران با شرکت ها و هواپیماهای موجود در کشور بیشتر آشنا شوید.

    بوئینگ ۷۴۷ سری ۴۰۰، ظرفیتی ۶۰۰ نفره!

    با افزایش استفاده از خدمات هوایی و استفاده از هواپیماها برای حمل و نقل و جابجایی، احساس نیاز به هواپیماهای بزرگتری برای حضور در آسمان های دنیا به وجود آمده بود. با چنین شرایط بوئینگ فعالیت خود را ادامه داد و نسل جدید بوئینگ خود، یعنی بوئینگ ۷۴۷ سری ۴۰۰ را معرفی کرد.

    در نسل جدید از ۷۴۷ ها که چهارمین مدل از هواپیماهای بوئینگ است، تکنولوژی های بسیار پیشرفته تر و ایمنی بیشتری در ساخت و تولید این هواپیما به کار رفت. این پرنده عظیم الجثه می تواند بیش از ۶۰۰ مسافر را سوارکرده و ۱۴۰۰۰ کیلومتر را با سرعتی ۹۸۸ کیلومتری، بدون توقف، طی کند. عجیبترین ویژگی بوئینگ ۷۴۷ که عملیات پروازی آن را کمی غیر ممکن نشان می داد، وزن بالا و ۴۰۰ تنی آن است.

    البته بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ خالی از ایراد نبود و به دلیل داشتن فضای کابین کوچک و مصرف سوخت بسیار بالا، نتواسنت رضایت کاربران خود را همانند مدل های قبلی اش حفظ کند. به همین دلیل شرکت بوئینگ اقدام به اعمال برخی تغییرات جدید در هواپیما خود کرد و با نامی جدید محصول خود را روانه بازارهای بین المللی کرد.

    بوئینگ ۷۴۷ سری ۸، جدیدترین بوئینگ دنیا

    بوئینگ جدیدترین محصول خود را با نام بوئینگ ۷۴۷ سری ۸ به دنیا معرفی کرد. این پرنده غول پیکر طولی ۷۶ متری دارد و نام بزرگترین هواپیما دنیا را در حال حاضر به خود اختصاص می دهد. بوئینگ ۷۴۷ سری ۸ در سال ۲۰۱۲ به پرواز درآمد و توانایی حمل ۶۰۰ مسافر را در کلاس اکونومی دارد.

    سری ۸ دارای بردی ۱۵ هزار کیلومتری است و وزن عملیاتی آن نیز ۴۴۲ تن است. تاکنون بیش از ۱۴۸۲ فروند از انواع هواپیماهای بوئینگ ساخته شده و در دنیا درحال ارائه خدمات اند و از سال ۱۹۶۸ تابحال لقب ایمن ترین هواپیماهای دنیا را به خود اختصاص داده اند.

    ایرباس ۳۸۰، دومین هواپیما بزرگ دنیا

    مدل اولیه هواپیما ایرباس ۳۸۰ که با نام تجاری ایرباس ۳۸۰ سری ۸۰۰ به دنیا معرفی شد، دومین کمپانی هواپیما سازی است که بزرگترین هواپیماهای دنیا را می سازد. ایرباس ۳۸۰ دارای وزنی ۵۷۷ تنی است و حداکثر سرعتی معادل با ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت دارد. برد عملیاتی ایرباس ۳۸۰ در حدود ۱۵۷۰۰ کیلومتر بوده و با ارتفاعی ۲۴ متر، و طولی ۷۲ متری دارد.

    ایرباس ۳۸۰ نیز همانند نسل بوئینگ ها از جمله هواپیماهای بزرگ دنیاست و پیش بینی می شود در نسل های بعدی این هواپیما ظرفیتی ۸۰۰ نفری نیز گنجانیده شود. در حقیقت ایده کار هواپیماهای بزرگ با کار شرکت بوئینگ آغاز شد و به ساخت بوئینگ های غول پیکر، شرکت ایرباس به فکر تولید هواپیماهایی بزرگ و دو طبقه افتاد.

    همانطور که می دانید هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس دارای هواپیماهای دیگری نیز هستند که کاربردهایی به غیر از حمل و نقل مسافری دارند. برای مثال برخی از هواپیماهای شرکت بوئینگ مخصوص رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هستند و به نام تجاری ایرفورس وان شناخته می شوند. همچنین برخی دیگر از هواپیماهای شرکت بوئینگ به قدری پیشرفته اند که برای حمل شاتل های فضایی و موشک ها نیز مورد استفاده اند و پیش بینی می شود در آینده با هواپیماهایی مواجه باشیم که ظرفیتی بیش از ۱۰۰۰ نفر و بیش از ۲ طبقه باشند. در انتهای پیشنهاد می کنیم نگاهی به مقاله بهترین جای نشستن در هواپیما بیندازید، شاید اطلاعات موجود در آن برای شما هم جذاب باشد.

    منبع مطلب : www.samtik.com

    مدیر محترم سایت www.samtik.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 3 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید